Sunne hobbyer

Mine hobbyer har stort sett til nå vært serier. Jeg elsker å sitte i sofaen å se på serier. Jeg har også likt fisking, hytteturer, en fest med venner osv, men det siste året har jeg sittet mer og mer i sofaen. 

 

Når jeg nå har bestemt meg for å gå ned i vekt, er det ikke bare maten som må forandres på. Jeg har ingen plan om å slutte å se på TV, men jeg må finne meg noe som motiverer til å bevege meg litt mer. 

 

Jeg har skjønnt at om jeg skal holde ut og gjennomføre trening, må jeg like det og jeg må ikke starte for brått på. 

Det jeg har funnet ut at jeg liker, er å gå tur. Jeg liker små gåturer, helst på sti i skogen, eller på fjellet (men det må ikke være FOR bratt!). I de siste ukene har jeg vært på tur sammen med både familie og venner og jeg har til og med gått noen småturer alene. Jeg er vannt med å gå en kilometer eller to om dag med hunden, men nå er noen av turene på 3-5 kilometer og i litt mer utfordrende terreng. Jeg føler en stor glede og skikkelig mestringsfølelse av å komme meg fram til en ny trimpostkasse! 

 

De første turene var sinnsykt tøffe, og jeg måtte ha mange pauser. Jeg kjenner allerede at det er litt lettere å bevege seg. Gleder meg til fortsettelsen! 

 

#turglede #vektnedgang #livstilsendring #trening

Hverdager er best

Så var det endelig mandag og hverdag igjen. I helgen har vi vært på hyttetur med foreldrene mine, og det har vært en utfordring.

På grete roede, kan en spise vanlig mat, men veldig lite godteri, potetgull osv. Når jeg er hjemme, har jeg ikke lyst på godteri og jeg har heller ikke tilgang på det. På hytta med familien er det snop over alt. Det står fram skåler med drops, det er massevis av sjokolade og potetgull på matboden og de andre har spist både fredags- og lørdagsgodt...

 

Sjokolade er det beste jeg vet i hele verden. Tidligere kunne jeg spise en hel stor plate med sjokolade helt alene, uten problem. Nå kan jeg spise 50 kalorier godis hver dag, eller spare disse til en dag i uken. Det som reddet meg mot å jukse og stappe i meg sjokolade i helgen, var nok at jeg hadde spart disse kosekaloriene til lørdag. Jeg var på butikken før vi dro og plukket akkurat 100 gram smågodt (uten sjokolade). 

 

Jeg er superstolt av meg selv, jeg spiste akkurat det jeg skulle, verken mer eller mindre på tur. Og vet dere hva? Jeg koste meg like mye som sist. 

 

#mat #godis #kosthold #vektnedgang #livstilsendring

Grete Roede

Etter to poster som egentlig handler om hvordan jeg har gitt opp, tenker jeg at jeg må skrive litt om nåtid og framtid. Jeg har nemmelig ikke gitt helt opp enda, heldigvis. 

For en uke siden, var jeg på mitt første Grete Roede kurs. Jeg hadde gruvd meg siden jeg meldte meg på, i mai.. 

Det å begynne med noe nytt, er vanskelig for de fleste mennesker. Jeg vil påstå at for meg (og andre) med stor overvekt og medgølgende dårlig selvtillit, er det utrolig mye vanskeligere. Jeg var nesten på gråten i bilen før møte og hadde ikke lyst til å gå inn. Men jeg gjorde det. Jeg gikk inn, sto på vekta forran kursveileder og lyttet til hva hun hadde å si. 

Hun fortalte om at alle kursveiledere hadde gått kurset selv, at hun selv hadde gått ned over 30 kg og at dette skulle vi klare sammen. Når jeg dro fra kurset, hadde jeg ikke lært mer om mat, overvekt og kalorier enn når jeg gikk inn. Men jeg fikk en ny inspirasjon til å prøve på nytt. Jeg fikk med meg gode hjelpemidler for å velge riktige matvarer. 

Etter å ha prøvd metoden i en uke, er jeg fornøyd. Jeg har gått ned 2kg, uten store forandringer. Det jeg har gjort er: spise frokost(!), spise 4 hovedmåltid pr dag i tillegg til mellommåltider, telle kalorier, gå tur 30 min pr dag og kun spise godteri en dag i uken. 

Jeg har regnet ut det daglige behovet mitt for kalorier og jeg veier og registrerer alt jeg spiser. Jeg skal spise ca 2000 kalorier pr dag, og det er utrolig mye mat, om en velger rett. 

Jeg må innrømme at jeg har vært litt for forsiktig med å spise fett, og at jeg derfor har spist for lite kalorier. Det har jeg nå lært at ikke er lurt, fordi om en spiser for lite, går kroppen i sparebluss og da vil en forbrenne mindre og ikke gå ned i vekt. Så målet for denne uken, er å spise nok! 

Different kind of good fats in a wooden surface.

 

#greteroede #sunnmat #vekt #vektnedgang

Slankeoperasjon

Jeg føler at jeg har prøvd alt. Alt jeg kan for å gå ned i vekt. MEN stemmer det? Nei. Men jeg har faktisk vært hos fastlegen for tips og råd. Dette var for ca 3 år siden. 

Fastlegen min er en forsiktig mann som aldri har nevnt overvekten min før. Jeg er heller ikke en person som har løpt ned døren på legekontoret, så vi kjenner heller ikke hverandre så godt. Jeg så nesten lettelsen i øynene på legen min når jeg selv tok det opp. Jeg har en følelse på at han har hatt lyst til å si noe tidligere. På legekontoret ble jeg veid og målt, det ble tatt EKG og en hel drøss blodprøver. Resultatet ble; perfekt helse, utenom overvekten. 

Når du ikke har noen tilleggssykdommer til fedmen, må du ha en BMI på over 40 for å kvalifisere til fedmeoperasjon, spandert av staten. Det viste seg at jeg var kvalifisert. 

Før legetimen visste jeg at jeg var kraftig overvektig, men at jeg hadde "sykelig fedme", som jeg har sett det bli kalt, viste jeg faktisk ikke. Det var en utrolig tung legetime, og jeg må innrømme at etterpå satt jeg å gråt i bilen. 

Jeg valgte å ikke bli henvist til fedmeoperasjon. I ettertid vet jeg ikke om det var en god avgjørelse. Legen fortalte litt om operasjonen og forklarte at mange av de som gjennomgår en slik operasjon, bli pasienter i mindre, eller større grad resten av livet. Han mente at siden jeg er så frisk, burde jeg gjøre en innsats selv først. Jeg syntes det hørtes fornuftig ut akkurat da. 

Jeg var flink i noen uker. Talte kallorier og spiste sunnt. Gikk ned 10 kg og var veldig fornøyd med meg selv. Men så kom belønningene. Jeg belønnet meg selv oftere og oftere med mat eller godteri når jeg hadde vært flink å spise sunnt. De 10 kiloene som jeg jobbet så hardt med å få av, kom på igjen. Og flere til. 

Etter dette, gav jeg opp. Jeg har i løpet av de siste par årene spist og spist og spist. Jeg har brukt mesteparten av fritiden i sofaen og ikke skilt mellom hverdag og helg, verken når det gjelder brus, godteri eller mat. Siden legetimen har jeg lagt på meg 17,5kg!

#overvekt #slanking #fedme

Biggest loser

Såå.. Første blogginnlegg.. Det jeg har tenkt å dele, sitter langt inne. Dere har sikkert gjettet av navnet at bloggen skal handle om vekt. Det er riktig, den skal handle om min hverdag og mine tanker, og i min hverdag er overvekt en stor greie. Jeg er nemmelig ekstremt overvektig og jeg har oppdaget at dette setter store begrensninger både fysisk og psykisk. 

Jeg tenkte at jeg skulle starte med å avsløre vekt, BMI, navn og alt i første post. I skrivende stund, feiger jeg ut. Jeg tenkte at jeg skulle legge ut alt offentlig for å legge et større press på meg selv til å gå ned i vekt, men jeg kjenner at jeg ikke er helt klar for dette enda. Men for å gi dere en pekepinn på hva jeg mener med ekstrem overvekt kan jeg si at min vekt lett matcher vekten på deltagere i programmet "the biggest loser".

 

 

 

 

 

 

Når jeg tenker på overvekten min, eller når jeg møter på problemer som kun eksisterer på grunn av overvekten, så er det akkurat det jeg tenker på. "Den største taperen". Jeg tenker at jeg er misslykket som på tross av at jeg vet at jeg veier alt for mye, ikke klarer å gå varig ned i vekt. Jeg er flau, både over utseende mitt og det faktum at jeg har latt det gå så langt. Jeg håper at jeg en dag kan tenke på "the biggest looser" som det er ment å være; den største taperen av kilo. 

 

#fedme #overvekt #psykiskhelse

 

Les mer i arkivet » September 2017
altformangekilo

altformangekilo

25, Inderøy

Hei! Jeg blogger om min livstilsendring og annet jeg har lyst til å dele fra livet mitt. Gjerne legg igjen en kommentar med inspirerende ord, kanskje er du i samme båt som meg?

Kategorier

Arkiv

Siste innlegg

Siste kommentarer

Lenker

hits